SCHOOL De bezige bijtjes

SCHOOL De bezige bijtjes

fase: opgeleverd - voledig in gebruik sinds januari 2024

schoolgebouw

Voor de nieuwbouw van deze school is er veel aandacht uitgegaan naar duurzaamheid. Zo worden er groendaken, geothermie, zonnepanelen voorzien. Wordt er gebruik gemaakt van duurzame systemen voor verwarming én koeling en ook voor de buitenaanleg wordt er gebruik gemaakt van gerecycleerde én circulaire materialen. Door het uitwerken van een logische structuur kregen we een erg eenvoudige stabiliteitsopvatting. Bovendien, door de structuur logisch te houden, krijgen we in kader van de levensduur van de gebouwen een maximum aan flexibiliteit. De materialen werden gekozen, zodat ze pasten binnen de dorpse omgeving. Daarnaast was de mate van het onderhoud een belangrijke drijfveer in het maken van de keuzes, maar werd ook gekeken naar milieu-impact. Zo zal er géén PUR schuim of PUR isolatie gebruikt worden en zullen alle toegepaste materialen recycleerbaar of herbruikbaar zijn na einde levensduur.

open ruimte

De inrichting van de buitenruimte was ambitieus. De school maakt erg veel gebruik van buitenklassen en wou deze op een comfortabele manier blijven gebruiken. Daarnaast was er een participatie met plaatselijke verenigingen rond het onderhouden van een moestuin en boerderijdieren op school. Op de site stonden een paar mooie bomen en het was voor ons als ontwerpteam een absolute must om de gebouwen rond die natuurlijke elementen op te richten. De turnleerkrachten zagen de speelplaats als een uitbreiding van de gymzaal en droomden van een looppiste op eigen terrein, rond de gebouwen.

interieur

De kleuter- en lagere school werden in een doorstroom principe ontworpen. De klassen werden zo ingedeeld dat er een zachter overgang is tussen de ‘kleuterjaren’ en de ‘kindjaren’. Daar waar de kleinste klasjes richting een gemeenschappelijke speelgang werden ontworpen, bevinden de laatste kleuterklassen en de eerste leerjaren zich al in het ‘grote’ hoofdgebouw. De grotere klassen bevinden zich op de verdieping. In de lagere school bevinden zich een verschillende typologie aan klassen: aparte ‘traditionele’ klassen, extra grote klassen, die ook nog eens gekoppeld kunnen worden, en multifunctionele klassen, net knus en gezellig of soms ruim en licht. Zonder elkaar te storen krijgt elk lokaal een eigenheid en krijgen de leerkrachten een maximum aan flexibiliteit in een gebouw dat kan inspelen op de verschillende leerdoelen.


visualisaties - BOHAUS

 

OpenbaarYentl Lievens